Direktlänk till inlägg 5 september 2012

Min glassfilosofi

Av Jenny - 5 september 2012 15:54

Som ni kanske sett är det inga avancerade recept jag bjuder på. Jag tycker det ska vara enkelt, gott och roligt. För om slutresultatet blir bra, vad spelar det då för roll vilken ansträngade väg det var? Då är det betydligt bättre att lyckas än att känna press och kanske misslyckas. Så här kommer ni bara se enkla recept som vem som helst kan göra, trots allt är jag själv "vem som helst" och vill bara bli nöjd.   


Så var det med den saken.


Lite andra regler som jag har vad gäller glasstillverkning kommer här (mer kommer så småningom):

 

* Glassmaskin rekommenderas starkt, MEN glass som innehåller alkohol (alkoholen gör att glassen blir mer mjukfryst, ju starkare och mer alkohol desto mer mjukfryst) kan göras utan glassmaskin. Kommer komma med recept på detta också framöver.

 

* Är ingen sorbet-människa och tycker knappt det ska räknas in under glass, men kommer testa och lägga upp de recept jag blir nöjd med. Förövrigt är det grädde och äggulor som gäller. Ingen glass utan detta. Så lite mjölk som möjligt är mitt måtto för krämig gräddglass.

 

*Vad du än gör om du ska använda frukt och bär, använd de bara om de är totalt snustorra. Är de nyligen avskölt eller minsta vattninga kommer glassen att bli isig. Och det är verkligen inte gott!

 

*För frukt och bär som innehåller mycket vätska blir det bäst med florsocker för en något fastare konsistens, annars fungerar strösocker bra.

 

*Våga misslyckas! Annars kan du aldrig lyckas ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 31 januari 2013 08:01

Förutom glass har jag en last till (ok, i ärlighetens namn några fler, men det är ett annat kapitel), och det är semla. Helt glömt bort denna gudagåva och där var den igen. Nu funderar jag alltså på om det går att göra en semleglass, det borde ju gå,...

Av Jenny - 21 januari 2013 16:26

Det börjar närma sig två-årskalas här hemma och vad passar väl bättre än en riktig prinsessglass till frökens ära?! Jag har funderat lite på vad en prinsessglass egentligen innebär, och bestämde mig för en rosa och söt historia. Detta var mer experim...

Av Jenny - 11 januari 2013 10:21

Denna kan man variera ganska ordentligt, antingen kan man välja att hoppa över chokladen helt och bara ha en enkel vaniljglass, eller kan man välja att ha att möjligt spännande i, nötter, bär, olika sorters choklad, hackat godis i småbitar osv osv......

Av Jenny - 31 december 2012 10:28

Blir alldeles stum när jag ser hur många ni är som hittat min lilla blogg. Verkligen jättekul:) Jag passar på att önska er ett gott nytt år och hoppas innerligt att ni får inspiration av denna blogg för att göra bland det roligaste och godaste so...

Av Jenny - 29 december 2012 21:18

Presentation


En glassnörds bekännelser

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

glass


Ovido - Quiz & Flashcards