Alla inlägg under november 2012

Av Jenny - 22 november 2012 12:52

Ibland är det bara en grå och trist novemberdag och trött är man och snart blir det jobb resten av kvällen och då FÅR man fuska!

Här smulades två digestivekex sönder och blandades med blåbär och Sias vaniljglass. Mmmm....

Bären går såklart att ta vad man har, och för en större cheesecakekänsla går det att låta glassen smälta något och sedan blanda i philadelphiaost. Fusk när det är som bäst:)

Av Jenny - 14 november 2012 19:07

Ute blir bara mörkare och kallare och fast det känns avlägset så är det faktiskt snart redan jul. Och kanske kanske vill man bjuda på någon julinspirerad glass? För glass fungerar som bekant alltid ;)

Men vad är en julig glass? Egentligen? Detta inlägg innehåller inget recept men väl lite inspiration. Detta tänker jag i alla fall;

*glögglass
*saffranglass
*ischokladglass
*pepparkaksglass
*knäckglass

Kommer inte göra alla sorter, men inget är omöjligt och allt går att fuska;)

Bara hojta till om ni söker inspiration, så ska jag göra mitt bästa:)

Av Jenny - 5 november 2012 19:10

Ja, OK, inte så väldans suppernyttig kanske, men ack så gott för en som verkligen älskar cheesecake, men aldrig gör någon i alla fall. Sen är det ju faktiskt så att den innehåller ju en hel del kalcium, vilket ju är bra, och citronen innehåller c-vitamin som främjar kalciumupptaget och digestive är väl fullkorn... såattde..


I alla fall, ett experiment som lyckades. Min medstjälpare var så nöjd att det till och med var mumsigt att dricka diskvattnet från bunken med decilitermått, men det rekommenderas INTE!!


Ingredienser:

2 ägg

1 dl socker

1,5 dl vispgrädde

saft från 0,5 citron

1 dl mjölk

1 ask philadephiaost á 200 g

3 digestivekex (detta går absolut att öka på om man vill, men för min del var det ganska lagom)


Gör så här:

Separera äggvitorna från gulorna och vispa vitorna marängstyle, dvs så hårt att du kan hålla bunken upp och ner. Vispa sedan i sockret och äggulorna. Vispa sedan i grädde, citronsaft, philadephia och mjölk. Kör i glassmaskin. Krossa, bryt, hacka eller smula ner digestive enligt ditt egna önskemål (jag tog lite smulor och lite större bitar) och häll sedan i glassmaskinen när glassen börjar bli färdig.


 


Alltså, jag gillar citron och tycker det passar somen fräsch smakbrytare till allt mastigt i cheesecake, men för de som inte gillar så går det såklart att undvika. Det enda som borde hända är att glassen får en något fastare/hårdare konsistens. Men kom ju ihåg;


"Om livet ger dig citroner - gör lemonad" (eller citronglass   )

Av Jenny - 4 november 2012 16:47

Ber om ursäkt för dålig mobilbild, men är alltså igång igen, och detta blir verkligen ingen nyttig historia, trots mitt tidigare löfte. Det är svårt! Men ge inte upp mina glassisar därute, snart snart kommer även jag dit!


:)

Av Jenny - 3 november 2012 19:11

I vår nya frys har vår (min) glassmaskin äntligen fått sin plats! Så nu dröjer det "bara" minst 24 timmar innan den får jobba efter en längre semester.
Lovely:)

vi störs och hörs och så unnar ni er en fortsatt trevlig helg, för det är ni värda!;)

Presentation


En glassnörds bekännelser

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

glass


Ovido - Quiz & Flashcards