Alla inlägg under december 2012

Av Jenny - 31 december 2012 10:28

Blir alldeles stum när jag ser hur många ni är som hittat min lilla blogg. Verkligen jättekul:)

Jag passar på att önska er ett gott nytt år och hoppas innerligt att ni får inspiration av denna blogg för att göra bland det roligaste och godaste som finns; glass!

Ikväll blir det vaniljglass med hackad choklad (recept kommer snart). Bjuder ni på någon glass idag?

På återseende;)

Av Jenny - 29 december 2012 21:18

Av Jenny - 26 december 2012 19:47

(inlägg under redigering)


Julglass nummer 2 såhär på annandagen om någon fortfarande känner sig lite julig -glass a la lussekatt eller varför inte lussebulleglass;)


 


Värm 3 dl grädde och 3 dl mjölk i kastrull tillsammans med ett paket saffran. Vispa under tiden 6 äggulor med 1 dl socker och 1 tsk vaniljsocker. Vispa sen ihop med den varma blandningen och värm igen till ca 85 grader eller tills det börjar tjockna. Kyl ner och förvara i kylskåp minst 12 timmar. Kör därefter i glassmaskinen.


Vid önskemål går det att ha russin i, men personligen hoppar jag gärna över det;)

Av Jenny - 19 december 2012 20:20

Hummhumm, och jag som tänkte göra sååååå många olika glassorter. Ajja, tiden försvann, men en pepparkaksglass blev det i alla fall till lillskruttans stora glädje ;)


 


Ingredienser:

4 dl vispgrädde

4 dl mjölk

1,25 msk pepparkakskrydda

2 dl socker

6 äggulor

ev några pepparkakor (själv tog jag tre och krossade med mortlen till ganska små bitar, men större bitar går lika bra som smulor, eller inga alls)

 

Gör så här:

Värm grädde, pepparkakskrydda och mjölk i kastrull utan att det kokar. Vispa under tiden ihop sockret och gulorna. Vispa därefter ihop alltihop med den varma blandningen. Häll tillbaka till kastrullen och värm sakta under omrörning med träslev. ABSOLUT INTE KOKA! 80-85 grader brukar vara lagom, men jag gör på känn, när jag ser att smeten tjockat till sig. Kyl ner och förvara blandningen i kylskåp ca 12 timmar, gärna över natten. Kör därefter i din glassmaskin. När glassen börjar bli färdig har du ev i dina smulade pepparkakor.

 

Perfekt till både små och stora barn ;)

 

 

Presentation


En glassnörds bekännelser

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

glass


Ovido - Quiz & Flashcards