Direktlänk till inlägg 19 oktober 2012

Varför man ska göra sin egna glass

Av Jenny - 19 oktober 2012 12:35

Alltså, tänker ni kanske, det finns ju så mycket god glass att köpa i affären och en glassmaskin är dyr och tar plats. Sen är det ju lite jobbigt också. Helt klart skönast att köpa något som redan är färdigt, och inte är jag bra på att "baka" heller.


Men, säger jag, det finns faktiskt ganska bra skäl till att göra sin egna glass. Några kommer här;

  • Att göra glass är ju inte svårt. Kolla bara mina recept, det handlar mest om att vispa ihop. Man behöver inte vara särskilt huslig för att lyckas göra finfin glass. Se på mig, jag kan knappt rulla en rund chokladboll, och hur gärna jag än vill blir mina kakor och tårtor aldrig riktigt bra. Smaken kan jag få till, men utförandet! Det är det som är det fina med att göra glass, för här är det bara en smet som ska blandas ihop. Hur gärna du än vill misslyckas så går det faktiskt inte (estetiskt alltså)!
  • När det nästan dagligen pratas om vad vi får i oss i vår mat så kan det kännas skönt att veta ingredienserna i din egna glass. Har du i 3 dl vispgrädde, så vet du att ja, det är en fet glass men det är just bara vispgrädde.
  • Att göra glass är också en form av att ta till vara på ingredienser. Har du fått en rejäl äppelskörd och inte är så mycket för att sylta och safta, gör en glass. I frysen håller den ju ett slag. Plockat mycket blåbär? Hallonbuskar som är helt röda av bär? Ägg som håller på att bli för gamla? Fått en kasse körsbär av mormor? Grädde som snart passerar utgångsdatum?
  • Visst glassmaskinen kan kosta några kronor om du passar på att köpa en ordentlig och visst, den tar lite plats, men har du svårt för Eldorados isiga vaniljglass och köper Häagen Dazs för jämnan så kanske det faktiskt lönar sig. Hur många andra stora köksmaskiner har du och hur ofta använder du alla? Kanske blir ändå glassmaskinen något du kommer använda mer?
  • Du bestämmer helt själv vad du vill ha för ingredienser i! Vill du göra en fet/ohälsosam med massa socker eller föredrar du en smalvariant utan socker alls? Gillar du att kombinera banan och kola så gör det! Valet är helt och håller ditt!Och om vi ska vara ärliga, är det inte ganska skönt att få bestämma något helt själv?

Lycka till =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 31 januari 2013 08:01

Förutom glass har jag en last till (ok, i ärlighetens namn några fler, men det är ett annat kapitel), och det är semla. Helt glömt bort denna gudagåva och där var den igen. Nu funderar jag alltså på om det går att göra en semleglass, det borde ju gå,...

Av Jenny - 21 januari 2013 16:26

Det börjar närma sig två-årskalas här hemma och vad passar väl bättre än en riktig prinsessglass till frökens ära?! Jag har funderat lite på vad en prinsessglass egentligen innebär, och bestämde mig för en rosa och söt historia. Detta var mer experim...

Av Jenny - 11 januari 2013 10:21

Denna kan man variera ganska ordentligt, antingen kan man välja att hoppa över chokladen helt och bara ha en enkel vaniljglass, eller kan man välja att ha att möjligt spännande i, nötter, bär, olika sorters choklad, hackat godis i småbitar osv osv......

Av Jenny - 31 december 2012 10:28

Blir alldeles stum när jag ser hur många ni är som hittat min lilla blogg. Verkligen jättekul:) Jag passar på att önska er ett gott nytt år och hoppas innerligt att ni får inspiration av denna blogg för att göra bland det roligaste och godaste so...

Av Jenny - 29 december 2012 21:18

Presentation


En glassnörds bekännelser

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

glass


Ovido - Quiz & Flashcards