Alla inlägg den 1 oktober 2012

Av Jenny - 1 oktober 2012 20:21

Eller om man tycker det ser enklare ut i skrift; sorbet med nektarin och iste. Faktiskt min första sorbet!   

Mest på grund av att det faktiskt inte är någon favorit. Men, jag tänkte så här i förkylningstider när halsen känns som sandpapper och man bara är sådär allmänt ynklig kanske det vore passande?! Jag gjorde en i alla fall :)


Ingredienser:

1,5 dl vatten

1,5 dl strösocker

1 tepåse (jag tog en med grönt te, smaksatt med citron och ingefära, för det är det jag använder när jag har ont i halsen, men det spelar verkligen inte så stor roll- så ta vad du har)

3 nektariner


Gör så här:

Gör en sockerlag genom att blanda socker och vatten i en kastrull. Värm tills sockret har löst sig och du har en helt klar vätska. Låt tepåsen dra så länge det behövs. Krama ur den ordentligt. Kyl ner och ha i kylskåp minst 12 timmar (gärna över natten). Ta tre mjuka nektariner och skär bort kärnan. Mixa. Vispa ihop med sockerlagen. Kör i glassmaskin enligt dess anvisningar. Done!

                                                      

        Bifogar lite bilder från tillverkningen för att visa hur otroligt enkelt det är!

(Ni får inte se någon på slutresultatet, för ja, vad ska man säga, det ser kanske inte supertrevligt ut,

tänk mixad nektarin)



Bra att veta: Medan "vanlig" glass är baserad på mjölk/grädde är en sorbet baserad på sockerlag. Rinniga vattninga frukt och bär är bäst lämpade för sorbet men kan lätt bli en isig glass. I detta receptet är det fritt fram att byta ut nektarinen mot vilken likvärdig frukt som helst, t.ex persika, kiwi och plommon. Och om du aldrig använder tepåsen, så har du gjort en helt annan sorbet än denna. Man kan alltså ha denna som ett grundrecept. Däremot gjorde jag en mycket liten sats, eftersom det var första gången och allt, visste inte ens om jag skulle tycka det var gott. Så denna sats räcker till en portion, så dubbla, trippla eller ännu mer, om du gillar sorbet. Lycka till ;)


Presentation


En glassnörds bekännelser

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

glass


Ovido - Quiz & Flashcards