Alla inlägg under augusti 2012

Av Jenny - 30 augusti 2012 11:22

Jag måste erkänna att jag inte kan något alls om glassmaskiner rent allmänt. Jag kan bara min, och därför utgår jag ifrån den. Det är också därför jag skriver att man får använda sin glassmaskin enligt dess bruksanvisning, för jag har verkligen inte en susning om hur andra fungerar.

 

Men, nog om det.

 

Min glassmaskin är cirka ett år, fick den förra året i födelsedagspresent av mannen, den presenten lyckades han pricka in bra ;) Den kostade runt 500 kr, är av märket Krups och köptes på NetOnNet. Jag vet som sagt inte om den är bättre eller sämre än glassmaskiner generellt men nöjd är jag i alla fall.

 

Den består av en stor skål som måste ha stått i frysen i minst 24 timmar innan glasstillverkning kan ske. På denna skål knäpper man dit med diverse andra delar, ett lock som därefter en visp och en liten eldriven motor kopplas på. När vispen är igång häller man glassmeten via ett litet hål. Volymen är minst en liter färdig glass, allt beror på hur fluffig smeten blir vid frysning. Sen kör vispen runt glassmeten i den mycket iskalla (jag överdriver inte - MYCKET kall) tills den är klar glass. Om man så önskar går det under vispningen hälla i andra godsaker i glassen som hackad choklad, nötter, hela bär osv.

 

Att göra glass är bland det enklaste man kan göra, men kan misslyckas rejält och det kan vara ganska så omständigt, och om du inte alltid har skålen i frysen så blir det svårt med spontana glassrecept.

 

  




Av Jenny - 29 augusti 2012 20:03

...eller något liknade. Denna glass påminner aningen om piņa colada och är ganska sommarfräsch. Dock inte min egna favorit, men vad tusan, jag börjar bloggen med den trots allt   

 

Ingredienser:


1 stor burk ananas

1 mogen banan

0,5 dl florsocker

3 msk Malibu (kokoslikör)

3 dl vispgrädde

2 äggulor

 

Gör så här:


Vispa grädden. Häll av det mesta av ananasspadet och mixa resterande tillsammans med bananen. Blanda därefter ihop grädden, likören, sockret och äggen tillsammans med frukten. Försiktigt! Kör i din glassmaskin efter dess bruksanvisning. Frys in.

 

Enkelt va??  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En glassnörds bekännelser

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

glass


Ovido - Quiz & Flashcards