Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av Jenny - 5 oktober 2012 17:15

Fortsättning på grannens päron ;) Tänkte mig egentligen som en variant på den klassiska efterrätten med päron och after eight, men vår lilla affär hade faktiskt inte after eight (vilket är helt OK med tanke på att den är väldigt liten och jag mest är otroligt glad att den finns överhuvudtaget). Och eftersom jag inte är känd för mitt stora tålamod när jag väl snöat in på något så tog jag det mest likvärdiga, dvs en chokladkaka från Lindt med mint. Blir aningen hårdfryst så ta upp någon minut innan servering. Kan också säga att detta verkligen var en glass för mig, så den kommer försvinna fooort!   


Ingredienser:

4 dl vispgrädde

1 chokladkaka (eller motsvarande) 100 g

3 äggulor

5 päron (hårda, för bäst konsistens och för att unvika isig glass)


Gör så här:

Värm grädden med 2/3 av chokladen i en kastrull. Vispa under tiden till äggulorna. Låt grädden svalna något innan du under omröring häller försiktigt i bunken med äggulor. Värm återigen allt i kastrull, får absolut inte bli för varmt, max 80-85 grader. (min blev inte så varm, men det gick finemang ändå). Kyl och låt stå i kylskåp minst 12 h, gärna över natten. Därefter vispar du upp gräddblandningen. Hackar återstoden av chokladen. Sköljer och torkar mycket noga av päronen innan de skalas och mixas. Vispa ihop päronen med gräddblandningen. Kör i glassmaskin och ha mot slutet i den hackade chokladen.

 

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
mmm


Trevlig helg på er glasslovers! =)


Presentation


En glassnörds bekännelser

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

glass


Ovido - Quiz & Flashcards